Euronorm 7

De nieuwe Euro 7-norm, die op 1 juli 2025 van kracht zal worden voor nieuwe benzineauto’s en op 1 juli 2026 voor nieuwe dieselauto’s, is de strengste emissienorm tot nu toe in de Europese Unie. Uiteraard zal ook de autokeuring de emissie meten en erop toezien dat deze normen gerespecteerd worden.

Belangrijkste kenmerken van de Euro 7-norm:

  • Vermindering van uitstoot: De norm streeft naar een vermindering van de NOx-uitstoot met 35% en de fijnstofuitstoot met 50%. Dit zal bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en kan jaarlijks tot 10.000 vroegtijdige sterfgevallen voorkomen.
  • Regulering van slijtage-emissies: Voor het eerst worden er ook grenswaarden ingesteld voor de uitstoot van deeltjes die ontstaan door de slijtage van banden en remmen, vooral bij elektrische voertuigen. Elektrische auto’s mogen maximaal 3 mg/km aan remstof uitstoten, terwijl auto’s met verbrandingsmotoren een limiet van 7 mg/km hebben.
  • Impact op de kosten: Autofabrikanten hebben gewaarschuwd dat de nieuwe normen kunnen leiden tot hogere productiekosten, wat de prijzen van nieuwe voertuigen met 1.000 tot 5.000 euro kan verhogen. De Europese Commissie schat echter dat de extra kosten voor consumenten beperkt zullen blijven tot 90-150 euro voor lichte voertuigen.
  • Eisen voor elektrische voertuigen: Dit is de eerste keer dat er emissienormen voor elektrische voertuigen worden vastgesteld, gericht op de uitstoot van fijnstof van banden en remmen.
  • Invoering en goedkeuring: De Euro 7-norm is goedgekeurd door het Europees Parlement en moet nog formeel door de lidstaten worden goedgekeurd. De norm zal in 2025 van kracht worden voor nieuwe auto’s en in 2026 voor dieselvoertuigen.

Deze norm is ontworpen om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NOx), fijnstof, ammoniak en koolstofdioxide (CO2) verder te verminderen.

Stikstofoxiden (NOx)

Stikstofoxiden zijn een groep gassen die vooral ontstaan bij de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals in voertuigen en industriële processen. De belangrijkste componenten van stikstofoxiden zijn stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2).

  • Vorming: NO wordt gevormd wanneer stikstof (N2) en zuurstof (O2) bij hoge temperaturen met elkaar reageren, bijvoorbeeld in motoren. NO wordt snel omgezet in NO2 in de lucht.
  • Gezondheidsimpact: Hoge concentraties NOx kunnen leiden tot luchtwegproblemen en verergeren astma. Ze dragen ook bij aan de vorming van fijnstof en smog, wat schadelijk is voor de gezondheid en het milieu

    Fijnstof

    Fijnstof verwijst naar kleine deeltjes in de lucht die kleiner zijn dan 10 micrometer (PM10) of 2.5 micrometer (PM2.5). Deze deeltjes kunnen diep in de longen doordringen en hebben verschillende gezondheidsrisico’s.

    • Bronnen: Fijnstof komt vrij uit verschillende bronnen, waaronder verkeer, industrie, en de verbranding van hout en fossiele brandstoffen.
    • Gezondheidsrisico’s: Blootstelling aan fijnstof kan leiden tot hart- en vaatziekten, longproblemen en zelfs vroegtijdige sterfte. Het is een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling in stedelijke gebieden

      Ammoniak (NH3)

      Ammoniak is een kleurloos gas met een sterke geur en is een verbinding van stikstof (N) en waterstof (H).

      • Vorming: Het komt voornamelijk vrij uit de landbouw, vooral uit mest en urine van dieren. Het wordt ook gebruikt in de productie van kunstmest en schoonmaakmiddelen.
      • Impact op het milieu: Ammoniak kan bijdragen aan verzuring van de bodem en wateren, wat schadelijk is voor ecosystemen. Te veel ammoniak in de lucht kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals irritatie van de luchtwegen

        Koolstofdioxide (CO2)

        Koolstofdioxide is een kleurloos gas dat van nature voorkomt in de atmosfeer. Het is een belangrijk broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.

        • Bronnen: CO2 komt vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals kolen, olie en gas, en bij natuurlijke processen zoals ademhaling en ontbinding.
        • Milieu-impact: De stijging van CO2-niveaus door menselijke activiteiten leidt tot klimaatverandering, met gevolgen zoals stijgende temperaturen, smeltende ijskappen en veranderingen in weerpatronen. Hoge concentraties CO2 kunnen ook leiden tot luchtwegirritatie en sufheid bij mensen

        De Euro 7-norm is een belangrijke stap in de richting van schonere en efficiëntere voertuigen in Europa, met als doel de luchtvervuiling te verminderen en de gezondheid van de bevolking te verbeteren.

        Similar Posts