Klachten autokeuring

Wat zijn de klachten over de autokeuring die het meest aan bod komen? Het jaarverslag van de Vlaamse Ombudsdienst brengt dit duidelijk in beeld. Net zoals bij het verslag van 2022 komt ook de autokeuring aan bod.

De Vlaamse ombudsman rapporteert jaarlijks, meestal begin maart, aan het Vlaams Parlement over zijn werkzaamheden. Dit jaarverslag biedt een gedetailleerd overzicht van de activiteiten en bevindingen van de ombudsman. Ook de autokeuring wordt daarbij besproken. Het document geeft een reeks aanbevelingen die de ombudsman noodzakelijk en nuttig acht om de werking van de autokeuringen te verbeteren. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op de klachten en problemen die in het voorgaande jaar zijn gemeld in verband met de keuring.

1 – Klachten over een tijdige afspraak: ook in 2023 een probleem

In 2023 bleven de problemen rond het tijdig maken van afspraken bij de autokeuring en de lange wachttijden bij vrije aanbiedingen aanhouden. Honderden dossiers werden ingediend bij de Vlaamse Ombudsdienst, en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken meldde dat ongeveer 75% van alle klachten betrekking had op de technische keuring.

Aanbevelingen van de Vlaamse Ombudsdienst

In het Jaarverslag 2022 stelde de Ombudsdienst voor om begrip te tonen aan burgers die hun voertuig iets te laat aanbieden voor keuring. Als gevolg hiervan schrapte de minister vanaf 15 juni 2023, en maximaal tot 31 augustus 2024, de toeslag voor voertuigen die minder dan een maand na de vervaldatum worden gekeurd. Hierdoor krijgen burgers in de praktijk drie maanden de tijd om hun voertuig zonder extra kosten te laten keuren.

Initiatieven om de keuringscapaciteit te verhogen

Ondertussen zijn er diverse initiatieven genomen om de druk op de keuringscentra te verlichten. Deze omvatten de optimalisering van de keuringsprocedure, waardoor minder af- en herkeuringen nodig zijn, de wijziging van de periodiciteit van de keuringen, en de uitbreiding van keuringen op verplaatsing. Daarnaast zijn er strengere keuringsregels voor oldtimers ingevoerd en is de motorkeuring sinds 2023 in bepaalde gevallen verplicht.

Herinneringskaarten moeten sneller verstuurd worden

Ondanks deze maatregelen blijft de Vlaamse Ombudsdienst aandringen op het versturen van herinneringskaarten of elektronische herinneringen kort vóór het begin van de keuringsperiode van twee maanden. Momenteel worden deze herinneringen, zowel in papieren als elektronische vorm, vaak te laat verstuurd, waardoor nuttige weken verloren gaan en de druk op de keuringscentra onnodig toeneemt. Het is essentieel dat deze communicatie tijdig gebeurt om burgers voldoende gelegenheid te geven hun voertuig zonder haast te laten keuren.

2 – Klachten over lange wachtrijen aan de keuringsstations

Ook in 2023 ontving de Vlaamse Ombudsdienst talloze klachten van burgers die uren moesten wachten bij de autokeuring, soms wel drie tot vier uur of langer. Daarnaast waren er meldingen van mensen die zich meerdere keren moesten aanbieden omdat de rij voortijdig werd afgesloten. Dit leidt tot verwarring en onzekerheid, waardoor sommigen zelfs te vroeg aankomen voor hun keuring.

Efficiëntie van de bestaande capaciteit

De huidige oplossingen richten zich vooral op het vergroten van de keuringscapaciteit. Toch is er ook veel winst te behalen door de bestaande capaciteit efficiënter te benutten. In Wallonië werken alle autokeuringscentra op afspraak, wat blijkbaar voorkomt dat er grote capaciteitsproblemen ontstaan. Ook in het station van Mollem, dat op politiebevel uitsluitend op afspraak werkt, zijn de problemen volledig verdwenen.

Voordelen van een afspraaksysteem

Een verplicht systeem op afspraak kan ervoor zorgen dat niemand meer uren hoeft te wachten. Dit maakt het mogelijk om personeel en middelen beter en efficiënter in te zetten in de keuringscentra. Daarnaast zou het ook het fenomeen van keuringstoerisme verminderen of zelfs laten verdwijnen.

Beperkingen van de huidige druktebarometer

Hoewel GOCA, de sectorfederatie van autokeurings- en examencentra, een druktebarometer aanbiedt om de wachttijden in te schatten, is dit geen structurele oplossing. Tegen de tijd dat een burger bij het keuringsstation aankomt, kan de situatie al drastisch veranderd zijn, wat de onzekerheid vergroot. (nvdr: dit kan ook gezegd worden van de webcams van de keuringscentra)

Handboek voor de autokeuring

Jaren geleden werd begonnen met het ontwikkelen van een handboek voor de technische keuring in België, met als doel alle controleprocedures overzichtelijk samen te brengen. Helaas zijn tot op heden slechts vier van de negen hoofdstukken voltooid. Een volledig handboek zou aanzienlijke voordelen bieden door meer transparantie en duidelijkheid te creëren voor alle betrokkenen. Het positieve nieuws is dat voor de motorfietsenkeuring, die in 2023 van start ging, het handboek wel meteen volledig beschikbaar is, wat een stap in de goede richting betekent.

Een allesomvattend en voltooid handboek zou niet alleen een waardevol hulpmiddel zijn voor keuringscentra, maar ook voor de burgers, door hen beter inzicht te geven in wat er precies van hen verwacht wordt tijdens de keuring. Het is daarom belangrijk dat de verdere ontwikkeling van het handboek voor de technische keuring van voertuigen prioriteit krijgt, zodat iedereen kan profiteren van een eenduidige en transparante set richtlijnen en procedures.

Bron: https://www.vlaanderen.be/publicaties/jaarverslag-vlaamse-ombudsdienst

Similar Posts